COM M’AGRADARIA QUE FOS EL FUNCIONAMENT POLÍTIC DE LA REPÚBLICA DEL PRINCIPAT DE CATALUNYA

MIQUEL MANUBENS ………………….

En primer lloc hem de tenir en compte que el funcionament polític actual de Catalunya neix amb el Decret de Nova Planta, que infla el nombre de regidors que han de tenir els ajuntaments, per així garantir que hi haurà sempre regidors proespanyols.

En segon, que el sistema parlamentari proporcional amb llei d’Hont i per províncies, es va fer també per tal d’afavorir aquest extrem, perquè amb un sistema majoritari per districtes i amb candidatures conjuntes catalanes, l’Estat espanyol es podria trobar com va passar amb Solidaritat Catalana que l’any 1907 va obtenir 41 dels 44 diputats.

I també és de factura espanyola l’excés de càrrecs de designació directa o la corrupció política. El sistema espanyol del PP-PSOE potència la corrupció, i força als partits catalans també a ser-ho si no volen desaparèixer, directament amb el 3%, o indirectament finançats per aliances tripartides.

MUNICIPALISME
Tenim un munt d’administracions: Ajuntaments, Consells Comarcals, Vegueries, Diputacions i Entitat Metropolitana, que en un país modern i amb les noves tecnologies són una barbaritat. Anglaterra amb una població de 53 milions té 2.300 regidors en total repartits en 34 circumscripcions. Catalunya, amb 7,6 milions tenim 941 alcaldes i 8.319 regidors.

Potser valdria la pena que ens replantegéssim tot això. No té cap sentit tenir a cada poblet un mini parlament, que molts cops ocupa els plens en discutir propostes o manifestos que li són aliens, per al final de ple, ràpidament, apujar algun impost. Potser seria bo organitzar millor la nostra classe política.

Soc partidari que els Parlaments municipals siguin comarcals, i els alcaldes siguin escollits per sistema majoritari a doble volta. En pobles petits no tenen cap sentit les regidories quan ja existeix el tècnic de cada regidoria que sap el que es fa, i pot seguir les directives polítiques de l’alcalde sense un regidor que faci de correu de la informació.

I potser més endavant convindria reduir el nombre de municipis, fins al punt que l’estructura municipal mínima sigui una comarca, segons la població. A Suïssa penso que el mínim és uns 45.000 habitants. Així ens evitarem que els polítics malbaratin recursos en duplicar serveis en municipis veïns, perquè ara tot alcalde vol el seu CAP, la seva piscina, el seu poliesportiu, etc., i després vas al metge i hi ha més funcionaris que malalts, o també els equipaments esportius municipals acaben privatitzats.

No s’hauria de fer cap obra pública sense estudiar viabilitat econòmica i costos de manteniment. I si hi ha dubtes o vàries opcions, referèndum un diumenge, com a Suïssa.

PARLAMENT
M’agradaria també que les eleccions al Parlament es fessin per districtes electorals d’1 diputat per cada 55.000 habitants, escollits en sistema majoritari, i si és necessari, en segona volta dels dos primers, per així poder tenir representades totes les comarques. Al final afegiríem el nombre de diputats que compensessin la proporcionalitat total entre partits. El Parlament així escollit seria representatiu tant proporcionalment com territorialment.
En un Parlament llibertari com el que tenia Catalunya, o el que té Anglaterra, no cal que els diputats ho siguin a temps complet. Podrien fer les sessions els dissabtes, i la resta de la setmana treballar a la seva empresa com fan a Suïssa.

I si el diputat no pot, algun dia, anar a la feina per afers extraordinaris que l’Estat indemnitzi a l’empresa que li paga el sou. Sí, ho heu entès bé, els diputats sense sou públic, ni dietes per assistir a consells d’administració d’empreses municipals, només cobrant les hores extres, si són necessàries.

PRESIDENT

Ser republicà no és ser ni de dretes ni d’esquerres. És ser partidari d’una determinada manera d’ordenar l’Estat que per si sola no és democràtica ni garanteix la independència.
sempre es fan comparances amb Espanya com a referència, mostrant així tenir (i patir de) mentalitat d’espanyol. Mai no comparen la monarquia anglesa, holandesa o danesa amb qualsevol república sud-americana o africana. La república per si sol no es garantia de res.

 

Ens expliquen que volen una república però no ens diuen el seu funcionament. Serà com França i Amèrica on el govern el tria el president i així estan permanentment enfrontats al Congrés cosa que dificulta progressar? O serà més un càrrec simbòlic com a Alemanya igual com ho són de simbòlics els reis de les monarquies democràtiques europees?

ADMINISTRACIÓ
Com organitzarem l’administració d’aquesta república. Serà com a Dinamarca on Parlament, govern, partits, i tribunal suprem comparteixen edifici (Dinamarca és una monarquia). Serà com als països bàltics on els parlamentaris, si s’han de quedar a dormir a la capital, tenen una habitació a l’hotel propietat del Parlament on dormir amb un menjador col·lectiu gratuït.

Seria magnífic que el Parlament de l’estat independent és situes al Palau Nacional i tota l’actual Fira de Montjuïc passes a ser les seus de totes les conselleries, així tots junts no necessitarien els cotxes oficials per a anar a reunions entre ells.

Reduirem tots els càrrecs de lliure designació a nivells de Suïssa o Alemanya, o seguirem tenint uns milers de papanates dels partits que només serveixen per a frenar al poble tot defensant la seva cadira?

Podrà ser així o tot seguirà sent ple de menjadores dels partits als quals només canviarem els noms? Canviant Diputación per Vegueria i a continuar malbaratant els nostres impostos en pagar sous públics als alliberats dels partits polítics?

Podrà ser un país normal o hem de seguir finançant els diaris privats per així tenir, com els espanyols, la propaganda de partits gratuïta? Es continuaran fent obres per interès polític com el traçat de la L9 (un dragon khan de 16.,000M€) o per criteris de rendibilitat i necessitat.

EL NOM DE LA COSA:

No és un detall sense importància el nom del futur Estat Català. Si parlem de “nou estat” significa que renunciem a la nostra història. En canvi si es tractés de la RESTITUCIÓ del nostre vell estat, la república del Principat de Catalunya tindria dret a reclamar els territoris de tota la Nació, a reclamar el compliment europeu en la defensa de les Lleis i Constitucions Catalanes que s’exposa en l’art 13 del Tractat d’Utrecht, o la seva defensa militar a la qual es compromet Anglaterra en el Tractat de Gènova de 20-06-1705.

 

Si som un “nou estat”, som una escissió d’Espanya, uns espanyols ofesos pel mal tracte rebut, hem de ser solidaris amb els seus deutes. Si restituïm l’Estat Català de 1714, podem demanar indemnitzacions.

Per això dic que quan alguns parlen de REPÚBLICA estan parlant d’ESPANYOLA. Per això els fraternals no volen que tinguem exèrcit, i per això tanta actitud estranya en independentistes de nova fornada.

 

No volen crear un Ulster, perquè no poden, però si volen hipotecar el futur per a que fracassem (pagant deute espanyol i sense exèrcit) com en 1641 i com aleshores tornem al corral fraternal espanyol.

I la pregunta important: l’actual classe política i funcionarial ens permetrà tota aquesta revolució de l’administració, o Espanya paga millor?

Miquel Manubens

 

 

 

  1. Joan Mengual Cirac Respon

    el 100% d’acord amb tu que hem de parlar ja de com volem el NOU País, amb la participació de tot el Poble.

  2. Gustau1975 Respon

    http://gustau1975.flog.cat/preparem-catalunya-somie-països-catalans-8631

    O que els propis representants comarcals / locals sigyen alhora diputats. I es vote localment i el Govern efectiu.

  3. Jaume Vallcorba Tura Respon

    Voldria comprar el llibre: Històries de distracció massiva. Com ho haig de fer?
    Salutacions.

Deixa-hi una resposta

*

captcha *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada